2707

Van 26 januari t/m 5 februari 2022 vinden de Nationale Voorleesdagen plaats. Helaas kunnen activiteiten voorlopig nog geen fysieke doorgang vinden, maar uiteraard inspireren en motiveren we jullie graag om thuis voor te lezen, in het bijzonder tijdens de Nationale Voorleesdagen.

Mocht het binnenkort toch mogelijk blijken activiteiten in de bibliotheek te organiseren informeren we jullie graag via website en social media.

  

Prentenboek van het jaar

Maar eerst ving ik een monster is prentenboek van het jaar 2022. 

Een jongetje moet gaan slapen, maar verzint steeds meer monsters die hij nog moet vangen. En daarna moet hij de soldaten vangen die de monsters komen halen. De verteller probeert het verhaal steeds af te ronden, maar dat valt niet mee met zo’n slimme hoofdpersoon!

Geschreven door Tjibbe Veldkamp en Kees de Boer
Uitgeverij Lemniscaat

Prentenboek van het jaar

Cadeautje!

Kinderen tot en met 6 jaar die tijdens de Nationale Voorleesdagen GRATIS lid worden van De Nobelaer Bibliotheek, ontvangen een leuk minipopje van het monstertje (op=op). 

Lid worden!
Cadeautje!

Voorleestips

Elke dag van de Nationale Voorleesdagen een voorleestip. Je kunt het!

  1. Lees het boek eerst zelf voordat je het gaat voorlezen. Zo ontdek je moeilijke woorden, weet je of het bij je kind past én weet je waar je met welke emotie kan lezen.
  2. Lees bij voorkeur voor in je eigen moedertaal. Je spreekt de taal vloeiend en moeiteloos en kunt makkelijker de emoties van het verhaal overbrengen op je kind. Bijvoorbeeld wanneer je een boze of en blije stem gebruikt. Je kind leert veel woorden in jullie eigen taal.
  3. Lees de titel van het boek, bekijk de kaft en praat er samen over. Dit maakt nieuwsgierig naar het verhaal en je kunt samen bedenken waar het boek over gaat.
  4. Laat je kind vertellen. Geef je kind de gelegenheid om tussendoor iets te zeggen. Vanuit deze interpretatie en eventueel eigen ervaring(en) kun je in gesprek met elkaar en blijft je kind betrokken. Laat je kind het verhaal ook eens navertellen na afloop. Dit helpt het verhaal beter te begrijpen.
  5. Herhalen! Kinderen vinden dit vaak erg leuk. De eerste keer zijn ze geboeid, de tweede keer is het een feest der herkenning en de volgende keren krijgen ze oog voor detail en ontdekken ze steeds weer iets nieuws in de plaatjes. Om het voor jezelf ook leuk te houden kun je het na afloop steeds over iets anders hebben. Het thema, de personages, eigen ervaringen met het onderwerp etc.
  6. Stel vragen over het verhaal. Door vragen te beantwoorden of dingen aan te wijzen gaat je kind nadenken over het verhaal en leert zelf erg veel.
  7. Kinderen leren door te spelen. Speel het verhaal bijvoorbeeld na, hierdoor wordt het verhaal en de taal verwerkt.
  8. Geef je kind de ruimte om te reageren. Las af en toe een korte pauze in en kijk je kind aan. Ga in op reacties of stel zelf vragen over het verhaal.
  9. Lees niet te lang. Hoe ouder je kind, hoe langer je kunt voorlezen. Maar het geeft niet als je kind tussendoor afhaakt en iets anders wil gaan doen. Ga op een later moment weer even zitten en lees verder. Hoe vaker je voorleest, hoe langer je dit kunt volhouden.
  10. Praat over wat je ziet op de tekeningen in het boek. Wat gebeurt er? Wat denk jij dat er op de volgende bladzijde gebeurt? Ieder antwoord is goed.
  11. Laat jouw plezier zien! Praat vol enthousiasme over het boek wat je samen leest, lees zelf boeken in het bijzijn van je kind en ga samen naar de bibliotheek of (kinder)boekhandel. Zo stimuleer je het enthousiasme voor lezen.

Verwerkingsopdrachten

Naast het voorlezen van het boek: Maar eerst ving ik een monster kun je samen aan de slag met deze verwerkingsopdrachten. Veel plezier!

  1. Geluiden in het donker
    Ga samen op bed liggen in het donker. Ogen dicht. Wat horen jullie? Wat zien jullie voor je? Doe dan het licht weer aan en ga op zoek naar het geluid.
  2. Knutselen
    Knutsel een monster van klei. Gebruik andere materialen voor de ogen, armen, benen en tanden. Denk hierbij aan wiebelogen, kralen, knoopjes, stokjes enz.
    Bekijk hier het voorbeeld.
  3. Spelletje
    Speel een tikspel. De tikker vangt de monsters.
2719

Vertalingen 'Maar eerst ving ik een monster'

Steeds meer kinderen worden in een andere thuistaal opgevoed, en dus ook in een andere taal voorgelezen. Onderzoeken wijzen uit dat een goede beheersing van de thuistaal kinderen helpt bij het leren van de schooltaal, iets waar lang niet alle (groot)ouders zich van bewust zijn.(Groot)ouders kunnen dus het beste voorlezen in de taal van hun hart en emotie.

Heb jij een (klein)kind dat meertalig wordt opgevoed of heb je zelf een andere moedertaal? Lees dan ook gerust voor in jouw eigen taal! Tijdens De Nationale Voorleesdagen zijn er gratis vertalingen beschikbaar van het Prentenboek van het Jaar Maar eerst ving ik een monster in het Pools, Turks en Arabisch..

Kom een vertaling ophalen in de bibliotheek en gebruik deze naast het Nederlandstalige boek. Kinderen kunnen zo de illustraties groot en in kleur bekijken.
En als je dan toch in de bibliotheek bent, vraag dan direct naar de collectie (prenten)boeken in andere talen.

2710

Andere mediatips binnen het thema 'monsters'

Boeken (kleuters):

  • Het kleurenmonster – Anna Llenas 
  • Sneeuwwitje breit een monster – Annemarie van Haeringen
  • Stop! Monsters! – Mark Janssen
  • Dit is een boek vol monsters – Guido van Genechten
  • Monsterboek - Alice Hoogstad

Filmpje:

Extra tips

De Voorleeshoek

Ben je lid van bibliotheek? Je kunt met je inloggevens ook inloggen bij devoorleeshoek.nl 
Hier kun je genieten van oneindig veel leesplezier met meer dan 700 voorleesfimpjes!

Ontdek de voorleeshoek

Baby's en Boeken

Elke vrijdag staat er van 10:00 - 12:00 uur een bibliotheekmedewerker voor je klaar om samen met je baby of dreumes te ontdekken hoe leuk boeken zijn! 

Lees meer